۱۳۹۲ آذر ۲۷, چهارشنبه


يك گزارش و يك استمداد بشردوستانه

گزارش جلسه ي ديدارم با "احمد شهيد"، گزارشگر ويژه ي حقوق بشر سازمان ملل درامور ايران، در روز پانزده دسامبر را که ضمن صرف ناهار و نيز جلسه ي جداگانه اي به مدت نزديك به يك ساعت با وی در محل اقامت ايشان در آمستردام داشتم، به منظور طرح یک استمداد بشردوستانه ارائه می دهم. موضوع گفتگو طرح وضعيت "فرانرم گرايان" (همجنس خواهان و ترانس جندرها و ...) در ايران بود. محورهای مطرح شده از این قرار است:
١. معرفي خود: (زنداني سياسي دهه ي شصت و هفتاد) - (فعال حقوق بشر و فرانرم گرايان)
٢. پيشينه ي تحصيلي: (ليسانس زبان انگليسي در ايران) - (جامعه شناسي، تاريخ و مذهب در سوئد) - (فوق ليسانس Master of Business Administration در انگليس)
٣. بررسی تطبیقی "اصول يوگياكارتا" به عنوان حقوق بشر بين الملل در رابطه با گرايشات جنسي و هويت هاي جنسيتي كه در سال ٢٠٠٦ توسط حقوق دانان عالي رتبه و برجسته ي جهان پيشنهاد و به اتفاق آرا به تصويب رسيد، در مقايسه با قوانين جزاي حكومت ايران و ارائه چند فاکت در این زمینه مطابق با مفاد اصول فوق
٣. طرح تجربيات و مشاهدات عيني در رابطه با وضعيت فرانرم گرايان هنگامي كه خود هنوز در ايران بودم. 
٤. عمل هاي تغييرجنسيتي در ايران 
    الف. ناگزير بودن همجنس گرايان به تن دادن به عمل تغيير جنسيت:
-          در صورتي كه بخواهند علني شوند
-          یا از حداقل هاي حاشيه ي امنيتي حقوقي و قضايي برخوردار باشند. 
   ب. اين عمل هاي تغيير جنسيتي، فاقد استانداردهاي پزشكي مي باشند و غالبن منجر به ضايعات شدید رواني به فرد و يا منتهي به خودكشي او مي شود. (عطف به فیلم – مستندی که در تلویزیون ایران پخش شده و نیز تحقیقاتی که تاکنون فعالین حقوق بشر انجام داده و آن را مستند کرده اند.)
٥. طبق مفاد قوانين مجازات هاي اسلامي (قانون جزای ایران)، فرانرم گرايي جرم محسوب شده و فرانرم گرایان در معرض خطر دستگيري و اجراي حد شلاق (صد ضربه) بوده  و پس از چهار بار اجراي حد شلاق، مستحق اعدام مي باشند، علیرغم اینکه کشور ایران بسیاری از میثاق ها و کنوانسیون های حقوق بشری را تاکنون امضا کرده که به معنای الزام این کشور به رعایت آنها می باشد.
٦. وضعيت و دشواري هاي فرانرم گرايان پناهنده ي ايراني در تركيه (در انتظار پذيرش و انتقال به كشور سوم) 
٧. ارائه ي گزارشات مستند در باره ي نقض حقوق فرانرم گرايان در جمهوري اسلامي و موارد دستگيري، زندان، شكنجه، شلاق و اعدام. 

یک استمداد بشردوستانه
از آنجایی که متاسفانه پس از سی و پنج سال همچنان ناگزیریم از نقض حقوق بشر در ایران بگوییم، در جهت هر چه مستندتر کردن جنبه های مختلف نقض حقوق بشر در ایران و حمایت از گروه های مختلف انسانی و در این مورد خاص "فرانرم گرایان"، به سهم خود آنچه مقدور باشد را انجام داده و خواهم داد و گزارش کتبی نیز به "احمد شهید" گزارشگر ويژه ي حقوق بشر سازمان ملل درامور ايران ارائه گردید. اما آنچه از اهمیت خاص برخوردار است اینکه در جهت هر چه بیشتر مستند کردن موارد نقض و تقویت جایگاه و نقش حقوق بشر تلاش کنیم. بنابراین از تمامی دوستان و هموطنانم که به انحا مختلف ممکن است درگیر این مسئله بوده باشند درخواست می کنم موارد و فاکت های مستند را با "احمد شهید" مطرح کنند. به ویژه کسانی که تجربه ی تهدید، دستگیری، زندان، شلاق و شکنجه داشته اند. همجنس گرایانی که به هر دلیل ناگزیر از عمل تغییر جنسیت بوده اند و گزارش مشکلات متعاقب آن. طرح و گزارش خشونت های قانونی توسط حکومت ایران نسبت به این گروه انسانی (فرانرم گرایان). موارد خودکشی فرانرم گرایان در اثر فشارها و تضییقات قانونی و اجتماعی به دلیل نقض بدیهی ترین حقوقی انسانی اشان و هر موضوع و معضلی که می تواند در تثبیت حقوق قانونی و انسانی افراد جامعه یاری رساند.

باتشکر
مهناز قِزِلٌو
هفده دسامبر دوهزار و سیزده - استکهلم


هیچ نظری موجود نیست: