۱۳۸۹ بهمن ۲۶, سه‌شنبه

گزارش لحظه به لحظه از تظاهرات ۲۵ بهمن





* ۲۵ بهمن - ۱۹:۰۱ : «بازداشت‌ها در تظاهرات»
خبرگزاري حقوق بشر ايران، رهانا، گزارش كرده است كه شماري از شهروندان معترض كه به خيابان‌هاي تهران آمده بودند توسط ماموران انتظامي و يگان ويژه همراه با ضرب و شتم بازداشت شده‌اند. رهانا مي‌گويد آماري از شمار دستگيرشدگان ندارد.
گزارشگر رهانا مي‌نويسد كه نيروهاي امنيتي و لباس شخصي موتورسوار در خيابان‌ها و پياده‌روهاي اطراف ميدان انقلاب مردم را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده به نحوي كه برخي از شهروندان آسيب جدي ديده‌اند. به گزارش اين خبرگزاري يكي از شهروندان ايراني هم در ميدان آزادي هنگام فيلمبرداري دستگير شده است.

* ۲۵ بهمن - ۱۸:۵۹ : گزارش خبرگزاري فرانسه در تهران
خبرگزاري فرانسه در تهران هم شمار تظاهركنندگان را «هزاران نفر» توصيف كرده است. خبرنگار اين خبرگزاري در تهران نوشته تظاهركنندگان به دليل هجوم نيروهاي امنيتي پراكنده هستند.

* ۲۵ بهمن - ۱۸:۵۴ : درگيري‌هاي پراكنده در خيابان انقلاب
خبرگزاري آسوشيتدپرس هم در تازه‌ترين گزارش خود از بروز درگيري‌هاي پراكنده در اطراف ميدان انقلاب خبر مي‌دهد.

به گزارش اين خبرگزاري به نقل از شاهدان عيني نيروهاي امنيتي از گاز اشك‌آور استفاده كرده‌اند اما بسياري از مردم هنوز هم در خيابان‌هاي اطراف ميدان انقلاب حاضر هستند.
* ۲۵ بهمن - ۱۸:۲۳ : گزارش سي.ان.ان از «هزاران تظاهركننده»
گزارشگر سي.ان.ان به نقل از شاهدان عيني، شمار تظاهركنندگان در خيابان انقلاب نزديكي ميدان امام حسين را «هزاران نفر» گزارش كرده است. سي.ان.ان مي‌گويد در خيابان امام حسين تهران هم گاز اشك‌آور شليك شده است.

* ۲۵ بهمن - ۱۸:۱۳ : پرواز هلي‌كوپترها در آسمان تهران
شاهد عيني در خيابان آزادي تهران به مردمك مي‌گويد جمعيت زيادي به خيابان آمده‌اند اما موتورسواران با ويراژ ميان آن‌ها جمعيت را پراكنده مي‌كنند. به گفته اين شاهد عيني، مأموران گاز اشك آور شليك كرده‌اند با اين وجود معترضان شعار مي‌دهند، نيروهاي پليس و بسيج آنها را مي‌زنند و مردم دوباره فرار مي‌كنند. به گفته اين شاهد عيني عده‌اي از مردم در خيابان آذربايجان آتش روشن كرده‌اند. صداي هلي‌كوپتر هم در فضا شنيده مي‌شود. اين شاهد عيني در خيابان آزادي مي‌گويد فضا شبيه تظاهرات روز شنبه پس از سخنراني آقاي خامنه‌اي در سال ۱۳۸۸ است.  

* ۲۵ بهمن - ۱۷:۵۷ : تظاهرات در اصفهان
رويترز در گزارشي از تظاهرات صدها ايراني در مناطق مختلف شهر تهران خبر داده است. اين خبرگزاري به نقل از شاهدان عيني نوشت كه صدها تظاهركننده نيز در ميدان مركزي اصفهان تجمع كرده‌اند.

* ۲۵ بهمن - ۱۷:۵۰ : «نظامي جدا شو، با ملت هم‌صدا شو»
يك شاهد عيني در تهران به مردك گفت كه شماري از معترضان در نقطه‌اي از تهران شعار مي‌دادند: «نظامي جدا شو، با ملت هم‌صدا شو». شعار ديگر معترضان كه صدايش را مي‌توانيد اينجا بشنويد، اين بود: «مبارك، بن‌علي، نوبت سيد علي».

* ۲۵ بهمن - ۱۷:۲۲ : هجوم مخفيانه مأموران امنيتي در خيابان انقلاب
بر اساس گزارش يك شاهد عيني ديگر از خيابان انقلاب تهران، شمار معترضان در اين خيابان زياد است اما مأموران امنيتي به صورت مخفيانه و ناگهاني حمله مي‌كنند و اجازه نمي‌دهند كه تجمع گسترده شود. به گفته اين شاهد عيني، مأموران انتظامي با لباس مشكي در ميان جمعيت ديده نشده‌اند.

* ۲۵ بهمن - ۱۷:۱۸ : شعار تظاهركنندگان در خيابان آزادي
يك شاهد عيني در خيابان «خوش» نزديك به خيابان آزادي به مردمك گفت كه صداي الله اكبر و شعارهاي «مرگ بر ديكتاتور»، «استقلال، آزادي، جمهوري ايراني» و «ياحسين، ميرحسين» از خيابان آزادي به گوش مي‌رسد.

* ۲۵ بهمن - ۱۷:۰۴ : كلمه و سحام‌نيوز خارج از دسترس
«سحام نيوز»وب‌سايت رسمي حزب اعتماد ملي وابسته به مهدي كروبي و همچنين وب‌سايت «كلمه»نزديك به ميرحسين موسوي، از دقايقي پيش از دسترس خارج شده‌اند.

۲۵ بهمن - ۱۷:۰۱ : شليك هوايي و پرتاب گاز اشك‌آور
گزارش يك شاهد عيني از خيابان انقلاب حد فاصل خيابان قدس تا ميدان انقلاب حاكي است كه نيروهاي امنيتي براي مقابله با جمعيت مردمي كه شعار مرگ بر ديكتاتور و يا حسين ميرحسين سر مي‌دهند از گاز اشك آور و شليك هوايي استفاده كرده‌اند. در برخي از نقاط از جمله تقاطع خيابان انقلاب و ولي عصر نيروهاي امنيتي با مردم درگير شده‌اند. به گفته شاهدان عيني، مأموران تلاش مي‌كنند با استفاده از باتوم مانع از تجمع اعتراض كنندگان شوند.

* ۲۵ بهمن - ۱۶:۴۸ : گزارش الجزيره از تهران
خبرنگار الجزيره در تهران مي‌گويدمردم آرام آرام به سمت مسيرهاي راهپيمايي حركت مي‌كنند اما حضور نيروهاي امنيتي در مسير ميدان امام حسين تا آزادي بسيار گسترده است و مشخص نيست كه اجازه مي‌دهد مردم به مسيرهاي تظاهرات برسند يا نه. به گفته خبرنگار الجزيره در تهران، به دليل طولاني بودن مسير تظاهرات نمي‌توان تخمين زد كه حضور مردم چه اندازه است. به گزارش خبرنگار الجزيره مغازه‌ها در مسير تظاهرات بسته است.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۶:۳۸ : درگيري در خيابان انقلاب
يك شاهد عيني در خيابان انقلاب به مردمك گفت مأموران موتورسوار، هر عابر پياده‌اي را كه در تيررس آن‌ها باشد كتك مي‌زنند. به گفته اين شاهد عيني خطوط ارتباط تلفني در اطراف اين خيابان به شدت مشكل دارد و امكان فرستادن پيام كوتاه نيست. در اطراف چهارراه «كالج» تهران درگيري گزارش شده است.
* ۲۵ بهمن - ۱۶:۳۱ : راهپيمايي سكوت در بعضي نقاط
راديو فردا مي‌گويد«بر اساس گزارش‌هاي تأييد شده توسط شاهدان عيني» گروه‌هايي از راهپيمايان، در حال حركت به سوي ميدان‌هاي فردوسي و امام حسين تهران هستند. در همين حال راديو فردا به نقل از يك شاهد عيني گزارش داده كه تجمع‌كنندگان به دنبال برگزاري راهپيمايي سكوت هستند و شعارهاي تندي كه از سوي برخي از آنها سرداده شده، توسط خود جمعيت كنترل مي‌شود.

* ۲۵ بهمن - ۱۶:۲۲ : ۲۵ بهمن در رسانه‌هاي مصر
به گزارش خبرنگار بي‌بي‌سي در مصر، شبكه‌هاي خبري و روزنامه‌هاي اين كشور به طور گسترده‌اي اخبار تظاهرات ۲۵ بهمن در حمايت از مردم مصر و تونس را پوشش داده‌اند. بر اساس اين گزارش، تلويزيون‌هاي مصر پيش‌بيني كرده‌اند كه دولت براي مقابله با اين تظاهرات تدابير امنيتي گسترده‌اي به كار گيرد.

* ۲۵ بهمن - ۱۶:۰۵ : گل در تهران: بايد به خواسته مردم احترام گذاشت
رئيس جمهوري تركيه، عبدالله گل كه در نخستين سفر رسمي‌اش به ايران به سر مي‌برد، پس از مذاكرات دو ساعته پشت درهاي بسته با محمود احمدي‌نژاد، در پاسخ به سوالي درباره تحولات منطقه، گفت: مي‌بينيم كه وقتي رهبران و سران كشورها به خواسته‌هاي ملت‌شان توجه نمي‌كنند، مردم خود وارد عمل مي‌شوند تا خواسته‌هايشان را به دست آورند. بايد به خواست مردم احترام گذاشته شود و براي اين، بايد اصلاحات اساسي صورت بگيرد؛ چه سياسي و چه اقتصادي.
پيش‌تر مشاور ميرحسين موسوي، اردشير امير ارجمند، از عبدالله گل خواسته بود همان‌طور كه از اعتراض‌هاي مردم مصر حمايت كرده بود، از اعتراض‌هاي ايرانيان نيز پشتيباني كند و به آنان بپيوندد.
* ۲۵ بهمن - ۱۵:۴۶ : شكل‌گيري تجمع از كالج به سمت آزادي
نيما اكبرپور، از مجريان بي‌بي‌سي فارسي توييت كرده است كه يك شاهد عيني به اين شبكه تلويزيوني گفته از دقايقي پيش، جمعيت در چهارراه كالج شكل گرفته و به سمت ميدان آزادي مي رود.‬ اين شاهد عيني همچنين از حضور نيروهاي امنيتي خبر داده كه سعي در پراكنده كردن جمعيت به خيابان هاي اطراف را بدون خشونت دارند.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۴:۵۸ : شعار «مرگ بر ديكتاتور» در صادقيه
يك شاهد عيني در ميدان صادقيه به بي‌بي‌سي فارسي گفت كه مردم در اين منطقه تجمع كرده‌اند و شعار مرگ بر ديكتاتور در ميدان شنيده مي‌شود. اين شاهد عيني گفت «در ميان مردم در منطقه صادقيه شايعه شده كه وزارت كشور مجوز راهپيمايي صادر كرده است»، در حالي كه منابع رسمي اين خبر را تكذيب كرده‌اند. به گفته اين شاهد عيني، نيروهاي امنيتي سوار بر موتور در صحنه حضور دارند.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۴:۲۵ : همه راه‌ها به آزادي مسدود شده است
شاهدان عيني مي‌گويند نيروهاي پليس يا گارد ويژه يا لباس‌شخصي‌ها، ورودي‌ها به خيابان انقلاب و ميدان آزادي را مسدود كرده‌اند.
 

 
* ۲۵ بهمن - ۱۴:۱۶ : تعطيلي ايستگاه‌هاي مترو در مركز تهران
ان.بي.سي و رويترز از بسته‌شدن ايستگاه‌هاي مترو در نقاط مركزي تهران، نزديك به محل دعوت‌شده براي تجمع اعتراضي، گزارش داده‌اند.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۴:۰۰ : بي‌بي‌سي: شروع حركت‌هاي اعتراضي
بي‌بي‌سي فارسي در برنامه‌هاي تلويزيوني كه سه ساعت زودتر از زمان معمول آغاز كرده، با استناد به برخي گزارش‌هاي رسيده از تهران گفت، حركت‌هاي اعتراضي در بعضي از نقاط تهران شروع شده است. به گفته حسين باستاني، تحليل‌گر بي‌بي‌سي، برپايي راهپيمايي امروز نشان خواهد داد كه آيا دوران تازه‌اي از اعتراض‌هاي خياباني در ايران آغاز شده است يا نه.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۳:۵۲ : رويترز: حضور محسوس نيروهاي امنيتي
خبرگزاري رويترز از تهران خبر داده كه مأموران امنيتي در خيابان‌هاي مركز شهر مستقر شده‌اند. رويترز به نقل از يك شاهد عيني گزارش داده كه خودروهاي پليس در حالي كه شيشه آن‌ها با پرده مشكي پوشيده شده، اطراف زندان اوين مستقر هستند.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۳:۳۰ : مادران عزادار: با عكس فرزندان جان‌باخته، آواره و اسير، همراه جنبش ايم
مادران پارك لاله «به عنوان حاميان مادران عزادار 33 سال اخير»، در بيانيه‌اي از شهروندان تهراني خواستند كه ساعت ۳ بعد از ظهر امروز در ميدان آزادي گرد آيند.
آنان در بيانيه خود نوشته‌اند: برآنيم كه پيشاپيش همه با در دست گرفتن عكس‌هاي فرزندان جان‌باخته، آواره و اسيرمان جنبش اعتراضي مردم ايران را همراهي كرده و با مادران فرزند از دست داده تونس و مصر همدردي خود را اعلام نماييم.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۳:۲۴ : ممانعت از خروج زهرا رهنورد از خانه
كلمه خبر داده است كه لباس‌شخصي‌هاي مستقر در مقابل خانه ميرحسين موسوي و زهرا رهنورد، مانع از خروج خانم رهنورد از خانه شده‌اند.
سحام نيوز نيز پيش‌تر خبر داد كه نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي، امروز مانع از خروج فاطمه كروبي، همسر مهدي كروبي از خانه شده‌اند.
سايت كلمه خبر داده بود كه از صبح امروز دوشنبه كوچه بن‌بستي كه خانه ميرحسين موسوي در آن قرار دارد، توسط خودروهاي پليس بسته شده و امكان رفت و آمد وجود ندارد.
* ۲۵ بهمن - ۱۲:۳۵ : ممانعت از خروج همسر مهدي كروبي از خانه و تخريب دوربين‌هاي مداربسته 
سحام نيوز، سايت رسمي حزب اعتماد ملي، خبر داده است كه نيروهاي امنيتي و اطلاعاتي، امروز مانع از خروج فاطمه كروبي، همسر مهدي كروبي از منزل شده‌اند.
سحام‌نيوز همچنين نوشت كه شب گذشته يكي از دوربين‌هاي مداربسته خانه مهدي كروبي به سرقت رفت و دوربين ديگر نيز از كار افتاد.
به نوشته اين وب‌سايت، نيروهاي امنيتي به طور شبانه‌روزي در برابر خانه آقاي كروبي حضور دارند، اجازه نداده‌اند اين دوربين‌ها دوباره وصل شند. اين دوربين‌ها را خانواده كروبي پس از حملات نيروهاي امنيتي و لباس شخصي نصب كرده بودند.
سايت كلمه نيز پيش‌تر خبر داده بود كه از صبح امروز دوشنبه كوچه بن‌بستي كه خانه ميرحسين موسوي در آن قرار دارد، توسط خودروهاي پليس بسته شده و امكان رفت و آمد وجود ندارد.
پيش از اين اردشير امير ارجمند در مصاحبه با رسانه‌هاي خارج از ايران، گفته بود كه آقايان موسوي و كروبي قصد دارند به راه‌پيمايي امروز دوشنبه در تهران بپيوندند.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۲:۱۵ : تعويق برنامه به‌روزرساني توييتر؛ به خاطر ايرانيان
وب‌سايت توييتر در وبلاگش اعلام كرده است كه به‌روز رساني از پيش اعلام شده اش را با توجه به نقش اين وبسايت به عنوان «يك ابزار ارتباطي مهم در ايران» عقب انداخته است.
اين به‌روزرساني در اصل قرار بود دوشنبه شب به وقت آمريكا، مصادف با روز سه‌شنبه در تهران، صورت بگيرد. حالا اين به‌روز رساني، ساعت ۵ عصر سه‌شنبه به وقت آمريكا، و يك بامداد چهارشنبه به وقت تهران انجام مي‌شود.
رويترز گزارش داده استكه وزارت خارجه ايالات متحده در تماس با توييتر از آنان خواسته بوده كه اين به‌روز رساني را به تعويق بيندازند. يك مقام آمريكايي در اين باره گفته است: ما به آنها يادآوري كرديم كه توييتر، يك ابزار ارتباطي مهم در ايران است.
پيش از اين نيز در تابستان سال گذشته سايت توييتر تعويق مشابهي را به ملاحظه ايرانيان صورت داده بود. جمهوري اسلامي پس از انتخابات خرداد سال ۸۸، وبسايت‌هاي فيس‌بوك و توييتر را متهم به حمايت از اعتراض‌ها كرده بود.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۱:۰۸ : دعوت به راه‌پيمايي از طريق اسكايپ
در واكنش به محدوديت‌هاي خبري و رسانه‌اي در ايران در آستانه تظاهرات روز ۲۵ بهمن، گروهي از ايرانيان مهاجر در خارج از كشور با استفاده از نرم‌افزارهاي تماس اينترنتي، از جمله اسكايپ و يلو پيجز، سعي كرده‌اند با شماره تلفن خانه‌ها، مغازه‌ها و دفترهاي كار شهروندان در تهران تماس بگيرند و آنان را به حضور در راه‌پيمايي امروز دوشنبهدعوت كرده‌اند.

 
* ۲۵ بهمن - ۱۰:۴۸ : حمله هكتيويست‌ها به سايت‌هاي دولتي ايران
گروهي از هكرهاي عضو گروه «ناشناس» (Anonymous) كه پيش‌تر به وب‌سايت‌هايي كه فعاليت موسسه ويكي‌ليكس را محدود كرده بودند و همين‌طور به وب‌سايت‌هاي دولتي در تونس و مصر حمله كرده و برخي از آنها را از كار انداخته بودند، در حال حمله به وب‌سايت‌هاي دولتي در ايران هستند.
در روز ۱۱ فوريه (۲۲ بهمن) و ساعاتي پس از كناره‌گيري محمد حسني مبارك، رئيس جمهوري سابق مصر، اين گروه با انتشار دو پيام تصويري به زبان‌هاي فارسي و انگليسي، عمليات حمله به برخي از وب‌سايت‌هاي دولتي در ايران را آغاز كرد.
برخي از كاربران اينترنتي توييت كرده‌اند كه وب‌سايت رسمي رهبر جمهوري اسلامي، صبح دوشنبه براي ساعاتي از دسترس خارج شده بود و در حال حاضر (ساعت ۱۱ صبح دوشنبه) نيز سايت سازمان صدا و سيمااز دسترس خارج است.
در بخشي از پيام رسمي گروه ناشناس خطاب به «ملت شريف ايران» آمده است: «ما از عظمت شما آگاهيم... آزادي دربند شدني نيست، بدانيد كه ما با شماييم؛ بدانيد كه تنها نيستيد. ما ناشناسيم، ما بي‌شماريم، ما نمي‌بخشيم و فراموش هم نمي‌كنيم. منتظرمان باشيد.»
گروه «ناشناس»، گروهي فرامليتي از كاربران اينترنتي است كه با به‌راه انداختن كمپين‌هاي مجازي و حملات DDoS، ظرفيت ترافيكي شبكه‌ها را به وضعيت سرريز مي‌رسانند و از اين طريق، ارائه سرويس آنها را مختل مي‌كنند. از آن‌جا كه فعاليت‌هاي اين گروه، تلفيقي از هك و حمله اينترنتي و كنش‌گري سياسي و اجتماعي است، به آنها «هكتيويست» هم گفته مي‌شود.


 ۲۵ بهمن - ۱۰:۲۶ : اعتراض روي جرثقيل در چهارراه قصر
گزارش شده كه در اين محدوده، يك مرد جوان از يك جرثقيل بالا رفته و پلاكاردي با شعار ضد حكومتي در دست داشته است. در گزارش‌هاي شاهدان عيني ديگر گفته شده كه اين شهروند، عكس ميرحسين موسوي و پرچم سبز در دست داشته است.
نيروهاي انتظامي اين جوان را از جرثقيل پايين آورده‌اند. در همين حال گزارش شده است كه اين جوان، قصد داشته است خود را از بالاي جرثقيل پايين بيندازد.
شهروندان حاضر در محل، خبر از «شلوغي» در منطقه اطراف چهار راه قصر تهران مي‌دهند. گزارش شده كه نيروهاي انتظامي و لباس شخصي به‌فراواني در اين منطقه حضور دارند.

منبع: پژواک ایران

هیچ نظری موجود نیست: