۱۳۸۷ اسفند ۱۵, پنجشنبه

نظرخواهي سايت گزارشگران در باره تشديد و تداوم سانسور نشريات - فيلترينگ و سركوب روزنامه نگاران و نويسندگان


دلايل تشديد سركوب و سانسور در ماههاي اخير بطور مختصر كدام است؟
با نگاهي به تاريخچه ي عملكرد رژيم در طول سه دهه در مي يابيم كه هر گاه اين حكومت در بحران و بن بست غوطه ور شده، راه بيرون آمدن از آن را در سركوب هر چه بيشتر يافته است. در ماههاي اخير رژيم با اوج گيري جنبش ها و اعتراضات داخلي و از ديگر سو فشارهاي مجامع بين المللي و محكوميت هاي پيوسته در زمينه نقض حقوق بشر روبرو بوده است. هر چه حاكميت به فروپاشي خود نزديك تر شده بر شدت سركوب و سانسور افزوده است. در اين مقطع رژيم با معضلات و بحران هاي بسيار جدي تري روبروست و كاهش نرخ نفت نيز مزيد برعلت شده است. حاكميت در موقعيت گذشته نيست و زهوار دررفتگي آن بقدري است كه راهي جز سركوب فزاينده و افسارگسيخته براي اجتناب از فروپاشي پيش رو ندارد.

واكنش رسانه هاي موجود در برابر اقدامات رژيم اعم از مخالف يا منتقد را چگونه ارزيابي مي كنيد؟
متاسفانه يكي از تاثيرات بسيار مخرب بر جوامعي كه سيستم هاي ديكتاتوري برآن حاكمند فقدان تاريخ نگاري و در نتيجه كمبود حافظه ي تاريخي است كه به تمامي متاثر از تيغ تند سانسور است كه رسانه ها را به طور اخص دربر مي گيرد. روشن است كه با وجود سانسور، رسانه ها بشدت تحت تاثير اين امر عنصري خنثي هستند. رژيم نشان داده است كه تحمل نقدهاي خودي را نيز ندارد. بنابراين نمي توان در ميان رسانه هاي داخلي يك طبقه بندي واقعي به عنوان رسانه ي مخالف و يا حتي منتقد به طور جدي داشت. پس ارزيابي رسانه ي مخالف يا منتقد نيز خودبخود منتفي است.

تعريف شما از رسانه مستقل يا وابسته چيست؟
رسانه ي مستقل رسانه اي است كه بدون سمت گيري و گرايش كاناليزه شده و رها از وابستگي به نظريه اي خاص به بيان تمام ديدگاه هاي مختلف اقدام كند و مخاطب را ذي شعور در انديشه و برداشت دانسته و در انعكاس رويدادها استراتژي آزاديخواهي را برگزيند.

چه تدابير يا مكانيزمي را براي عبور يا شكستن ديوارهاي سانسور و خفقان ضروري مي دانيد؟
تدابيري كه به طور عمده مي تواند در اين مقطع موثر باشد
- جلب حمايت هاي بين المللي با شناساندن هر چه بيشتر ابعاد جنبش با استفاده از شرايط و فضاي مناسبات بين المللي.
- شرايط حاكم بر ايران اجازه تشكل و سازماندهي در داخل را نمي دهد . ارتباط منسجم فعالين جنبش در داخل و خارج كشور مي تواند راهكار موثري محسوب شود. فعالين در خارج مي توانند براي حمايت از مبارزات درونمرز در تماس مستمر با آنها قرار گرفته و با تبادل نظر و يكسو كردن آن، پروسه را به پيش ببرند.
- در راستاي مبارزه با چالش هايي كه در برابر جنبش با توجه به سانسور و خفقان موجود قرار دارد، ايجاد سايت ها و وبلاگ ها و ديگر امكاناتي كه بواسطه اينترنت در داخل قابل دسترسي باشد و همچنين كانال هاي ارتباطي راديويي و به ويژه ماهواره اي كه متداول و مورد استقبال است.

همبستگي و اشتراك مساعي رسانه هاي مستقل را تا چه اندازه لازم تلقي مي كنيد؟
از آنجا كه پراكندگي عناصر اپوزيسيون تاكنون لطمه ي قابل ملاحظه اي بر روند سرنگوني زده، اتحاد حول محور سرنگوني طلبي مافوق مواضع و تمايلات خاص ايدئولوژيك و با تكيه بر بينش مبتني بر مقوله ي حقوق بشر ضروري و كارساز است.

مهناز قزلو
منبع: سايت گزارشگران