۱۳۸۸ اردیبهشت ۱۹, شنبه

اساسنامه کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی

1- نام

1-1- نام این نهاد، "کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی" است که از روزنامه نگاران، نویسندگان، مترجمان، وبلاگ نویسان، هنرمندان، مدیران و دست­اندرکاران سایت­های خبری، هنری، فرهنگی و اجتماعی تشکیل شده است و نهادی سیاسی ـ اجتماعی و غیر انتفاعی است.

2- اهداف و مواضع

2-1- در همه­ ی جوامع نابرابر، نظام­ های حکومتی برای تأمین منافع خویش، اخبار، حرکت و اعتراض­های اجتماعی را به طور کنترل شده در اختیار افکار عمومی جهان قرار می­دهند، در نتیجه هدف از ایجاد این کانون، پوشش دادن به اخبار و واقعیت­های جنبش­های اجتماعی است که همواره توسط حکومت­ها سانسور شده است. مواضع و کنش­های عملی این کانون، همواره در جهت حفظ منافع مردم و افشای حاکمان در همه­ی عرصه­ هاست و تحقق یافتن این اهداف با تکیه بر هماهنگی رسانه­ های گروهی آزادیخواه و مترقی است که با سانسور هدفمند نظام­ های استبدادی مبارزه می­کنند.

3- وظایف

3-1- وظیفه­ ی اساسی کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی، کمک به ایجاد فضایی آزاد و دمکراتیک و مبارزه علیه سانسور، سرکوب اندیشه و ترور و خفقانی است که به ویژه توسط حکومت جمهوری اسلامی ایران علیه جنبش و اندیشه­ های سیاسی و اجتماعی اعمال می شود.

4- عضویت

4-1-همه­ ی کسانی که:

الف ـ با نظام های دیکتاتوری و استبدادی مبارزه کرده و می کنند.

ب ـ افرادی که در بند 1-1- به آنها اشاره شده­ است.

ج ـ افرادی که خواستار مبارزه با سانسور و مدافع آزادی بیان، قلم و اندیشه هستند با پذیرش اهداف و مواضع کانون، می توانند به عضویت کانون درآیند.

5- شکل سازمانی

5-1- تشکیلات سازمانی کانون، متمرکز نیست و خود گردان است و روابط عناصر و فعالان کانون بر اساس احترام متقابل و رعایت حقوق فردی استوار است و بر پایه­ ی خرد جمعی اداره می­شود. بنا بر موازین دمکراسی مستقیم، برنامه­ ها و تصمیم­ ها و مواضع کانون، توسط اکثریت اعضای کانون تعیین می­شوند. فعالیت­های اجرایی آن نیز به وسیله­ ی تقسیم کار در کمیسیون­های مختلف و بر اساس اهداف و مواضع کانون انجام می­گیرد.

6- ارگان­های کانون

6-1- ارگان­های کانون به طور کلی "نشست عمومی" و "هیأت هماهنگی" خواهد بود.

7- نشست عمومی

7-1- نشست عمومی عالی­ترین مرجع تصمیم گیری در کانون است که متشکل از همه­ ی اعضای کانون است و هر سال یک بار از سوی هیأت همآهنگی وقت تشکیل می­شود و با پنجاه و یک درصد اعضا رسمیت می­یابد. چگونگی تشکیل و برگزاری نشست عمومی و تعیین زمان دقیق آن به عهده­ ی هیأت هماهنگی و تأیید اعضا خواهد بود.

7-2- تاریخ تشکیل نشست عمومی باید از دو ماه پیش به اطلاع اعضا برسد.

7-3- تصمیم گیری­ها و پیشنهادها از طریق تفاهم و شیوه­ ی اقناع انجام خواهد شد. در صورت نبود تفاهم عمومی، 2/3 آرای اعضای حاضر در جلسه ضروری است.

7-4- هر عضوی می­تواند تقاضای جلسه­ ی اضطراری کند و علت آن را طی ارسال پیامی به بقیه­ ی اعضا توضیح دهد، ولی برگزاری جلسه منوط به تأیید 2/3 اعضا خواهد بود.

8- مواردی که نشست عمومی تصمیم می­گیرد

8-1- بررسی گزارش هیأت هماهنگی و گروه پیگیری

8-2- تغییر مواد اساسنامه برای یافتن راهکارهای عملی در جهت رسیدن به اهداف کانون

8-3- تنظیم و ارایه­ ی برنامه­ ی فعالیت­های سال بعدی

8-4- تعیین و جهت دادن به سرنوشت کانون، بر پایه­ ی اهداف و مواضع کانون

8-5- انتخاب هیأت هماهنگی جدید

9- هیأت هماهنگی

9-1- هیأت هماهنگی متشکل از 7 نفر است که می­تواند با تصمیم اکثریت اعضا افزایش یابد.

9-2- هیأت هماهنگی، بین دو نشست عمومی عالی­ترین مرجع اجرایی کانون است که شرح وظایف آن در آیین نامه­ ی داخلی به تصویب رسیده است.

9-3- تشکیل جلسه­ های هیأت هماهنگی به عهده­ ی گروه پیگیری است. جلسه­ های عادی هیأت هماهنگی هر دو هفته یک بار برگزار می­شود. در صورت نیاز، هیأت هماهنگی می­تواند با درخواست دستکم 5 عضو، جلسه­ ی اضطراری برگزار کند. جلسه­های هیأت هماهنگی بنا به تصمیم اکثریت اعضای آن می­تواند علنی باشد و از سوی نهادهای رسانه­ ای به اطلاع عموم برسد.

9-4- جلسه­ های هیأت همآهنگی با حضور اکثریت اعضا (نصف به علاوه یک) رسمیت می­یابد.

9-5- در آغاز هر جلسه، تعداد اعضای هیأت هماهنگی با توجه به تغییر و تحولات، از جمله پیوستن­ ها و استعفاها و همچنین تعداد اعضای حاضر در جلسه از سوی گروه پیگیری اعلام می­شود.

9-6- پیش از آغاز هر جلسه، دستور جلسه توسط گروه پیگیری به اطلاع شرکت کنندگان در جلسه رسیده و زمان بندی برای پیشبرد بحث­ها تنظیم می­شود.

9-7- شرکت اعضای کانون در جلسه­ های هیأت هماهنگی به عنوان ناظر آزاد است.

10- گروه پیگیری

10-1- گروه پیگیری جهت تسریع و اجرای تصمیم­های هیأت هماهنگی تشکیل می­شود. اعضای این گروه از میان داوطلبان انتخاب شده و تعداد آنها سه نفر است.

10-2- گروه پیگیری نسبت به پذیرش هر مسئولیتی، در برابر هیأت هماهنگی مسئول است.

11- وظایف گروه پیگیری

11-1- اداره­ ی جلسه­ های هیأت هماهنگی

11-2- تنظیم روابط درونی اعضای کانون و همراهان

11-3- تهیه­ ی گزارش جلسه­ های هیأت هماهنگی

11-4- اعلام دستور جلسه، پیش از برگزاری آن

12- اساسنامه­ ی کانون روزنامه نگاران و نویسندگان برای آزادی، در 12 ماده و 28 بند، تهیه و در تاریخ 2 مه 2009 برابر با 12 اردیبهشت 1388 توسط اعضای این کانون به تصویب رسید.