۱۳۹۰ فروردین ۲۳, سه‌شنبه

فدراسيون بين‌المللی جامعه‌های حقوق بشر وجامعه دفاع ازحقوق بشر درايران خواهان تحقيق بين‌المللی ومستقل درباره رويدادهای اردوگاه اشرف شدند



بيانيه مشترک مطبوعاتی فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH)جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI)
ما خواهان تحقيق بين المللی و غيرجانبدارانه در باره رويدادهای اردوگاه اشرف هستيم
http://www.fidh.org/Call-for-international-independent-inquiry-into?var_mode=calcul
پاريس، ۲۲ فروردين ۱۳۹۰ – فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر (FIDH) و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران (LDDHI) امروز در بيانيه مشترک مطبوعاتی اعلام کردند: در باره حملات عليه غيرنظاميان ساکن اردوگاه اشرف در روز ۱۹ فروردين بايد تحقيقات بين المللی مستقل انجام شود. براساس حقوق بين المللی بشردوستانه مقامات عراقی ملزم به پايان دادن خشونت بر ضد ساکنان اردوگاه هستند. ساکنان اردوگاه از موقعيت «اشخاص تحت حمايت» به تعريف کنوانسيون چهارم ژنو برخوردارند. فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران اين حمله ها را که در ادامه يک رشته حمله های ديگر رخ داده، به شدت محکوم می کنند.

صبح زود روز ۱۹ فروردين ۱۳۹۰، ارتش عراق اردوگاه اشرف در شمال شرقی عراق را، که محل سکونت در حدود ۳۵۰۰ نفر از اعضای سازمان مجاهدين خلق ايران (س.م.خ.ا)، يکی از گروه های مخالف با رژيم ايران است، مورد تهاجم قرار داد. آمار تلفات از منابع مستقل در دست نيست، زيرا دولتمردان عراقی ورود به اردوگاه را به شدت محدود کرده اند. نمايندگان س.م.خ.ا می گويند بيش از ۳۰۰ نفر زخمی و ۳۳ نفر از جمله ۸ زن در حمله اخير کشته شده اند. ارتش امريکا نيز اعلام کرده که اجازه ارائه کمک بشردوستانه به ساکنان اردوگاه را دريافت نکرده است. دسترسی روزنامه نگاران به اردوگاه نيز گويا محدود شده است.
سوهير بالحسن، رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر گفت: «دولت عراق بر پايه حقوق بين المللی بشردوستانه و قوانين خود تعهدات روشنی برای محافظت از غيرنظاميان ساکن اردوگاه اشرف دارد، از جمله اين که دسترسی بلامانع، مطمئن و فوری آنها را به کمک بشردوستانه، به ويژه مراقبت های کافی پزشکی، تضمين نمايد. محدوديت بر اين دسترسی بايد فورا رفع شود و مسؤولان نقض حقوق ملی و بين المللی شناسايی و به خاطر جنايت هايشان به دادگاه صالح تحويل داده شوند.»
از ژانويه ۲۰۰۹ (دی ۱۳۸۷) که ارتش امريکا مسؤوليت اردوگاه را به عراق واگذار کرد، مقامات عراقی چندين بار با استفاده از نيروی قهر به اردوگاه حمله کرده اند و ساکنان آن را که در سال ۲۰۰۳ پس از اشغال عراق به وسيله امريکا خلع سلاح شدند، کشته يا زخمی کرده اند. وزارت خارجه امريکا در سال ۲۰۰۹ اعلام کرد که مقامات عراقی اطمينان داده اند که «تمام اقداماتشان در اردوگاه اشرف با رفتار انسانی نسبت به افراد آن متناسب خواهد بود و هيچ يک از اين افراد را به کشوری نخواهند فرستاد که بيم آزار و اذيت آنها در آنجا برود».[۱]
سوهير بالحسن تاکيد کرد: «آزار و اذيت سيستماتيک و حمله به ساکنان اردوگاه اشرف با تعهدات دولت عراق در برابر جامعه بين المللی مغاير است. امريکا و سازمان ملل مسؤوليت دارند با توجه به خصومت فزاينده مقامات عراقی نسبت به ساکنان اردوگاه و بی اعتنايی ظاهرا کامل اين مقامات به حقوق بين الملل، اقدامات فعالی برای حمايت از غيرنظاميان انجام دهند.»
عبدالکريم لاهيجی، نايب رييس فدراسيون بين المللی جامعه های حقوق بشر و رييس جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران نيز گفت: «بر اساس حقوق بين الملل، دولت عراق مسؤول محافظت از جان ساکنان اردوگاه است. ما اين حمله ها را محکوم می کنيم و خواهان تحقيق بين المللی و غيرجانبدارانه در باره رويدادهای اردوگاه اشرف هستيم.»
برای اطلاعات بيشتر نگاه کنيد به: http://www.fidh.org/-Iraq
-تماس مطبوعاتی:
فدراسيون: Arthur Manet: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۹۰ ۱۹ / +۳۳ ۶ ۷۲ ۲۸ ۴۲ ۹۴
Karine Appy: +۳۳ ۱ ۴۳ ۵۵ ۱۴ ۱۲ / +۳۳ ۶ ۴۸ ۰۵ ۹۱ ۵۷
جامعه دفاع از حقوق بشر در ايران: lddhi@fidh.net
[۱] نگاه کنيد به گزارش ويژه يان کلی، سخنگوی وزارت خارجه امريکا، ۲۹ ژوئيه ۲۰۰۹

هیچ نظری موجود نیست: